Stadsvandring

publicerat i Allmänt, Bildkur;
 
 
 
Städer har oftast konst utpritt lite här och var. Om man öppnar ögonen lite extra och ibland riktar fokus mot det som inte alltid är exakt i sin vanliga synvinkel. Kan man hitta en heldel fantastiksa värk, allt från målningar, skultuprer och arkitekturer. Dessa konstverk kanske man ser dagligen t.ex. påvägen till och från skolan, jobb eller träningen.
Så vilken betydelse får det att konsten placers i det offentlige rummet, jämförelse med ett konstmuseeum, när det gäller olika grupper utav människor i det svenska samhället? och hur kan det få betydelse för en hållbar utvecklning? och hur kan jag som blivande bildlärare använda stadens rum och offentliga uttryckningar i undevisningen? 
Konst kan ge inspiration eller skapa diskussioner/ frågeställningar bland människor i alla åldrar från barngrupper till pansionärer. Konst kan ha många olika betydelser eller syften. Det kan handla om en statement inom olika ämnen t.ex. politik, nutida samhällsfrågor, historia eller framtidstänk. 
 
Placering på konst kan också ha stor betydelse hur åskådaren ser på konstverket. Betydelsen bakom konsten kan förstärkas beroende på miljön runt omkring samt att flera att tillgång till konste om den är offentlig. Medan museum kan ha entre priser och specilla öppetider.  På museeum kan en förklarning och ett namn av skaparen stå brevid konstverket. Men ett offentligt konstverk kan hållas anonymt och tolkning av verket blir störe och bredare. Det jag ser i ett konstverk kan vara något ellet annat för någon annan. 
Stadsvandring i grundskolans bildundervisning
Som en lärare kan den offentliga konsten används på olika sätt. Ett sätt är att lära känna staden mer. Det kan skapa intressanta diskutioner mellan eleverna hur de tolkar de verken de ser. Samt hur ett verk kan ses i olika vinklar och från olika avstånd. Detta blir då en salgs bildanalys där diskussion om konstverk är i fokus. 

Kommentera inlägget här :