
Graffiti är en konstil som har av samhället två väldigt olika sidor. En sida som hyllar det färgglada och kreativa motiven som kan meddela både djupa och komiska budskap. Men sen har vi den andra sidan som avkyr och anser det är förstörelse och kiminalitet. Som all konst kan bild provisera och öpnna upp för massa känslor. Graffiti i sig är offentligkonst där alla kan tadel i den. Man kan vara en åskådare men samtidigt endel av konsten. Graffitti kan vara en tag där man skriver sitt signatur men också större motiv där en bakgrund och detaljer tillkommer, detta kallas piece.
Under mitt arbete med graffitti valde jag ordet "dreamy" och ville få fram gestaltning av något mjukt och fluffigt. Jag valde att använda mig utav torrkrita och akrylfärg. För att få den mjuka känslan i bilden och udvika starka konturer använde jag mig utav torrkrita när jag gjorde molnen och sedan för att för ha starka färger i mitt ord använde jag mig utav akrylfärg och tuchpennor till konturen. Jag valde färger som ger känslor av något mjukt, let och fluffigt. Jag valde färgerna rosa, vitt och ljusblått för att få fram känslan av en härlig soluppgång på himmlen. Jag tänkte på mumin, när jag var liten så tittade jag på mumin och de svävade på rosa moln i ett avsnitt.
undervisning med graffiti i skolan hade jag gjort liknande det jag själv fick göra nu. Filmen vi fick se var ganska lång men en gemensam genomgång med bilder och kanske klipp från filmen som inledning till arbetet. Sen hade elever sjävlva fått en stund till att hitta insperation och val av ord de väljer att gestalta. Elever hade fått avsluta med att skriva en kort text om vad graffiti är och vad vissa olika stilar heter och vad det är som vagör att det heter så. Samt en gemensam avslutning där elever får redovisa deras tillväga gångsätt med hjälp av frågeställningar jag som lärare har delat ut. t.ex " hur kom du fram till val av material?, " Vart hittade du insperation och varför valde du att utgå från just dem bilderna?"





