Bildtolkning

publicerat i Allmänt, minprocess;
 
 
 
 
Endel utav bildundervisning är bildtokning och bildanalys. Det man ser kanske inte alltid är själva budskapet och man måste lära sig att vara självkritiskt om det man läser, ser och hör. Men bildanalys och självreflektion kommer inte automatiskt, det är något man städigt måste arbeta med. Så vad är bildanalys och hur kan det bidra till undervisningen i skolan och privat?
Vi får in ny information dagligen och  de flesta håller med om att idagens samhälle har det ökat extremt mycket efterosm vi får in så mycket information från flera kanaler samtidigt. TV, datorn och självklart mobilen, som i sig har flera olika informationskällor som t.ex. Facebook, Instagram, Youtube, Twitter o.s.v. är några exempel. Information kan nås ut till flera grupper samtidigt ända ner till individ nivå.  Genom att ständigt prata om vad, hur och varför du och andra tar in information så kan man få en större förståelse om varandra och där med också bli mer självkritisk. 
 
Hur kan jag som lärare samtala med elever om bilder?
I bildundervisningen handlar det inte bara om att skapa något, utan man måste veta VAD man ska skapa, VARFÖR man ska skapa det och HUR man kan skapa det? Detta är frågor som både lärare och elev ska ställa  innan, under  och efter någon slags arbetsprocess. Som åskådare kan man ställa frågor som "vad ser jag/ Vad tror jag är budskapet/ syftet är ?" "hur kommer det sig att jag tycker jag så? " " kan jag ser det på något annat sätt?" Genom att ställa dessa frågor bryter man ner bilden i mindre bitar för att kunna förstå innebörden bättre. Du får ett kritisk perspektiv i den information som når dig och du kan förstå andras synvinklar. Vi är alla olika,  klass, kön och etnicitet kan spela roll i hur du tar in och tolkar information. Det du ser kanske inte jag ser. 
 
Inför ett seminarie ska jag ha valt en reklam / mediebild som vi sen ska diskutera och analysera i vad bilden kan betyda och hur den kan tolkas. Jag tyckte det var lite svårt att hitta en bild och jag fastna  mer för reklamsnuttar som var en kort video än bara en bild. Men sen så kom jag in på Apples Instagramkonto. Det flesta varumärkerna/ företagen har ju sin produkt visades på någotvis. Men Apple hade inga bilder på sina produkter på sitt instagramkonto. Det jag såg var vackra bilder och videosnuttar mode, resor, djur, natur osv. Det var när jag läste texten under då deras produkt nämndes. # photo by iphone 11pro", "iphone photo". Det fick mig att tänka att Apple säljer inte mobiler. Det säljer upplevelser, satus, drömmar och behovstillfredsställelse. Du vill uppleva en viss händelse eller du önskar att du kunde kunde känna en vissa känsla och med en iphone 11pro kan du göra det och samtidigt ta fantastika bilder att dela med. Det stod ingen information om mobilen och dess egenskaper för idagens samhälle vet nästan alla vad en Iphone är. Så därför så var inte produkten i huvudfokus.   Det var korta ord som förklarade det du såg som modellnamn , vilken kamera eller inställning det var för att kunna få dessa fina bilder eller videos. Olika teman som "nature", "sport" o.s.v fanns där flera olika iphone fotogarer nämndes och deras bilder visades. Jag insåg att man behöver inte visa produkten för att sälja den. 
Könhets produkter som, shampoo och smink kan också har likande reklamer. Där de garanterar en känsla / upplevelse med produkten. 

Kommentera inlägget här :