Planering bildlektion VFU - didaktisk planering lektion 2.

publicerat i Allmänt, Bildkur;
Lektion 2 Årskurs åk.4

Vad ska elverna göra?
⦁    Låta eleverna utveckla sin motorik, idéer och fantasi genom att framställa 3D- figurer i lera.

⦁    Få en grundläggande förståelse i färglära samt lära sig vissa tillhörande begrepp för att själva kunna använda det i sitt bildspråk. t.ex. Primärmafärger och sekundärafärger.

Hur ska detta göras?

⦁    Läraren har en muntligt genomgång om färglära med tillhörande begrepp. Under denna genomgång förklarar man vad primära och sekundära färger betyder. Hur eleverna ska tänka för att få fram en viss färg. Detta är för att leran kommer i primära färger samt i vitt, men vid blandning skapar andra färger.

⦁    Eleverna får sedan pröva att blanda fram så många olika färger det kan samt i olika nyanser, för att sedan skapa små figurer som kan t.ex bli små magneter till kylskåpet.

⦁    Under lektionens gång kommer läraren att gå omkring och stötta upp vid färgblandingen samt skapandet av figurerna. tillhörande fårgor kommer att ställas som.
1.    " vad för pirmärfärger använder du för att få gram sekundärfärgen?"
2.    " hur gör du för att få en ljusare/ mörkare nyans?"
3.    " Kan du berätta för mig vad en sekundärfärg / eller en primärfärg betyder?"
⦁    När leran har torkat ska det finns tid under nästa tillfälle att måla dit detaljer med tusch.

Varför gör vi detta?
För att eleverna ska få förståelse för samt arbeta med material inom tredimensionella arbeten samt få en förståelse för färglära och tillhörande begrepp. 
Genom undervisningen i ämnet bild ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att kapa bilder med hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material som t.ex teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete. (Skolverket.se, 2019)

⦁    Få en grundlig inledning och förståelse för färglära - hur olika färger skapas och vad som händer när färger blandas.
⦁    Att ge eleven möjlighet att öva på sin fantasi/kreativitet.
⦁     Testa på att skapa i 3D-former.
⦁    Öva på att berätta och förklara tillvägagångsätt med tillhörande begrepp.
 
Lektionsupplägg och moment
Lektionstillfälle: 60 minuter.
Material: Lera

Bedömning
⦁    Läraren under lektionens gång och observerar elevernas arbetssätt samt ställer frågor som till exempel: som. " vad för pirmöt färger använder du för att få gram sekundärfärgen?" " hur gör du för att få en ljusare/ mörkare nyans?" " Kan du berätta för mig vad en sekundärfärg / eller en primärfärg betyder?"  " hur gick du tillväga för att skapa din figur?"
Detta ger underlag för såväl den formativa som summativa bedömningen.

Diskussionsdel för denna lektion
Eleverna får genom att prova i lera lära sig grundläggande kunskaper inom färglära samt utveckla sin fantasi genom att skapa figurer från sina egna intressen. Detta kan vara figurer t.ex. pokemon. De övar också på muntlig redovisning genom att berätta och diskutera till vägagångsätt.
 
 

Kommentera inlägget här :